Ekonomický cyklus podniku

Cyklus je taký jav, v ktorom sa niečo neustále dookola opakuje. Tak je to aj s firmami, ktoré máme na trhu. Neopakuje sa to síce v každej dookola, ale každá jedna si prejde aspoň raz za svoju existenciu týmito fázami:

analýza

Expanzia –Expanziou sa to všetko začína. Firma prichádza na trh, je úplne nová a začína expandovať. Začína ponúkať svoje služby a tovary. Jej úspech závisí od tejto počiatočnej fázy. Ľudia sú otvorení voči novej firme a skúšajú nové tovary alebo služby, ktoré ponúka. Tržby stúpajú prudko nahor. Existujú dve možnosti, ktoré môžu ďalej v jej vývoji nastať. Buď sa budú jej tovary a služby páčiť a prejde na vrchol, alebo sa jej tovary a služby páčiť nebudú a nastane recesia.

šipy

Vrchol – Firma je úspešná. Jej tovary a služby sa úspešne aj naďalej predávajú. Nesmie však zaspať na vavrínoch a svoj vrchol sa musí snažiť stále udržiavať. Treba vymýšľať neustále novinky, aby si firma udržala aj naďalej svoje postavenie na trhu, pretože určite prídu konkurenti, ktorý ju budú chcieť zvrhnúť z trónu. Jej tržby sú v najvyšších číslach, akých môžu byť.

Recesia – Firme sa nepodarilo udržať na vrchole a jej čísla tržieb klesajú. Pokiaľ nevymyslí nejakú novú firemnú stratégiu nevyzerá to s ňou do budúcna ružovo. Stále sa však môže dostať znova na vrchol, ak sa posnaží. Ak nie, nasleduje už len dno.

Dno – Firma sa nedokázala ubrániť tlaku konkurencie a nevymysleli nič inovatívne a jedinečné. Jej tržby sú v červených číslach. Je už takmer isto odsúdená na zánik. Keby si zohnala nejakého bohatého investora, môže sa z toho dostať, ale také šťastie majú len máloktoré firmy. Preto je dôležité, aby sa firma v recesii odrazila naspäť na vrchol, pretože zo dna je to už veľmi, veľmi náročné.

zisk

Takýto priebeh nastáva v každej firme a treba sa na to dôkladne pripraviť. Treba myslieť aj na budúcnosť podniku a nielen vnímať prítomnosť.